Czerwiec w teatrze

Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu

SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ---------->TUTAJ

DUŻA SCENA

Maurice Maeterlinck
Błękitny ptak /L'Oiseau Bleu/
Przekład Piotr Olkusz, Reżyseria Łukasz Zaleski, Współpraca dramaturgiczna Maciej Podstawny, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Ruch sceniczny Tomasz Bazan
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Maja Luxenberg, Bożena Remelska, Kornelia Trawkowska, Zbigniew Antoniewicz, Maciej Grzybowski, Szymon Mysłakowski, Łukasz Stawarczyk, Lech Wierzbowski
Błękitny ptak, pełen poezji dramat belgijskiego noblisty Maurice'a Maeterlincka (1862-1949), zabiera nas w podróż przez świat dziecięcych nadziei i lęków, podejmując trud opisania i poukładania fragmentów uczuć, marzeń i sensów, z których składa się świat młodego człowieka. Swoim przedstawieniem Łukasz Zaleski próbuje uchylić drzwi do rzeczywistości ukrytej poza codziennością, poza granicą tego, co widzialne i dotykalne. Świat Błękitnego ptaka to skomplikowana, delikatna
kraina szczęścia i duszy (twórcy przedstawienia zakładają bowiem, że człowiek ma duszę), w której natura, pospolite przedmioty, pokarmy, światło, noc, czas – ożywają i towarzyszą dwojgu rodzeństwa w podróży do źródeł szczęścia i wiedzy. Tyltyl i Mytyl rozpoczynają swoją fantastyczną podróż w noc po śmierci małego braciszka, by z wolna oswoić poczucie straty i przemijania. Świat Maeterlincka to miejsce kompletne, niejednoznaczne, również niebezpieczne. Spójrzmy nań oczami dziecka i razem z twórcami przedstawienia odkryjmy nieoczywiste piękno i pouczający strach – ukryte, przytaczając słowa Ingmara Bergmana, między owsianką a metafizyką.

Na zamówienie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego powstał nowy przekład dramatu, będący pełną wersją tekstu Maeterlincka. Autorem monumentalnej baśniowej scenografii i kostiumów jest Mirek Kaczmarek, autor oprawy plastycznej do tak wybitnych przedstawień, jak Sprawa Dantona, Szajba, Kazimierz i Karolina w reżyserii Jana Klaty, stale współpracujący z czołówką polskich reżyserów, nominowany do Paszportu Polityki, nagradzany na festiwalach teatralnych. Opracowaniem ruchu scenicznego zajął się Tomasz Bazan, tancerz i choreograf, założyciel i reżyser Teatru Maat Projekt w Lublinie, w którym realizuje własny program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych. Do kaliskiego Błękitnego ptaka oryginalną muzykę skomponowała Anna Stela.

Zrealizowano ze środków budżetowych Miasta Kalisza w ramach mecenatu nad kulturą.
Przedstawienie adresowane jest do dzieci od 8 lat i dorosłych.
Premiera: 21 września 2013 - 120 min. (przerwa) Duża Scena

Ray Cooney
Mayday /Run for Your Wife!/
Przekład Elżbieta Wozniak, Reżyseria Igor Michalski, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski
Zazwyczaj skłonni jesteśmy myśleć, że życie z nami igra, że sprawia nam niespodzianki i stawia w niewygodnych sytuacjach. Ale czy sami nie stwarzamy podstaw dla takich życiowych scenariuszy? Dowodzi tego sztuka angielskiego komediopisarza Raya Cooneya. Precyzyjnie zaplanowanemu życiu jej bohatera, londyńskiego taksówkarza Johna Smitha, grozi kompletna ruina z powodu przypadkowego wydarzenia. Musi on wykazać się dużym sprytem, niezłym refleksem i sporą wyobraźnią, by wybrnąć z pozornie komicznych opresji, w rzeczywistości zapowiadających nieuchronną katastrofę małżeńską, a nawet dwie katastrofy.
Pojawienie się komedii Raya Cooneya na kaliskiej scenie zapowiada, że zostanie tu na dłużej. Od czasu polskiej prapremiery w 1992 roku sztuka ta była w repertuarze ponad dwudziestu polskich teatrów. Na przedstawieniach Mayday wrocławska publiczność wypełnia widownię Teatru Polskiego od osiemnastu lat!
Premiera: kwiecień 2010 - 100 min Duża Scena

KST Przedszkolaków

Szalone nożyczki /Shear madness/
Przekład Elżbieta Woźniak, Reżyseria i opracowanie muzyczne Marcin Sławiński, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Zbigniew Antoniewicz, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Michał Wierzbicki
Szalone nożyczki to jedna z najpopularniejszych komedii kryminalnych ostatniego dwudziestolecia – w 1997 wpisano ją do światowej księgi rekordów Guinnesa jako najdłużej bez przerwy graną sztukę (niebędącą musicalem) na scenach amerykańskich. Jej atrakcyjność polega na tym, że realizatorzy i wykonawcy zawsze sytuują akcję sztuki „tu" i „teraz", aby widzowie mogli rozpoznawać w przedstawieniu specyfikę swojego miasta, jego instytucje oraz znanych mieszkańców. Czytelność uwarunkowań lokalnych jest ważna dlatego, że publiczność staje się współwykonawcą spektaklu i ma swój udział w rozwiązywaniu kryminalnej zagadki. Ten interaktywny teatr dzięki zaangażowaniu widzów każdego wieczoru ma inny przebieg, dlatego warto obejrzeć Szalone nożyczki kilka razy.
Premiera: styczeń 2009 -120 min ( przerwa ) - Duża Scena

Kupiec wenecki
Wg William Shakespeare'a
Przekład Stanisław Barańczak, Adaptacja Adam Nalepa i Jakub Roszkowski
Reżyseria Adam Nalepa, Dramaturgia Jakub Roszkowski, Scenografia i kostiumy Maciej Chojnacki, Choreografia Wiola Fiuk I Patryk Gacki, Muzyka Marcin Mirowski, Szermierka Waldemar Wilhelm
Obsada
Izabela Beń, Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Bożena Remelska, Krystian Durman (debiut), Jarosław Dziedzic, Michał Grzybowski, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski, Michał Werzbicki, Lech Wierzbowski
Gdy zabraliśmy się za adaptację Kupca weneckiego Szekspira, bardzo szybko ujawniła nam się dychotomia pomiędzy tym, jakie problemy i tematy nasuwa nam ta historia, a co literalnie zapisane jest w tekście. Pytanie: „Jak to dziś wystawić?", zmieniło się więc szybko w: „Jak my możemy z Kupcem dzisiaj dyskutować?" Co wciąż wydaje nam się w nim ponadczasowe i uniwersalne, a co budzi nasze wątpliwości, co uważamy dziś za przestarzałe, a z czym w ogóle się nie zgadzamy? Gdyby wziąć po prostu tekst Szekspira i zagrać go „po literach", powstałaby najprawdopodobniej dosyć dziwna i mało śmieszna komedia romantyczna o wyraźnym wydźwięku antysemickim. Gdy jednak zaczerpnąć z oryginału pionki i karty zdarzeń, ale wrzucić je na nową planszę, dodając własne zasady gry, powstaje zupełnie nowy świat, zupełnie nowa rozgrywka. Czy spodobałaby się Szekspirowi? Tak. Nie. Zresztą – kto to może wiedzieć? Ważne, by była bliska nam. By nas śmieszyła, przerażała i dotykała.
Jakub Roszkowski

Premiera: 10 maja 2014 Duża Scena

SCENA KAMERALNA

Abonament na szczęście
Wieczór piosenek Agnieszki Osieckiej
Śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza
Fortepian Milena Antoniewicz / Tomasz Ratajczak
Gitara, harmonijka Przemysław Burek
Opieka artystyczna Maciej Grzybowski
Abonament na szczęście to koncert, na który składają się utwory Agnieszki Osieckiej.
W programie znajdują się doskonale wszystkim znane piosenki: Szpetni czterdziestoletni, Widzisz mała, Wariatka tańczy czy Uciekaj moje serce z repertuaru Seweryna Krajewskiego, motyw przewodni popularnego serialu Jan Serce.
Utwory Osieckiej śpiewała cała Polska, czasem nie wiedząc, że to właśnie ona jest autorką tekstu. W Teatrze Bogusławskiego piosenki Osieckiej śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza, doskonale znana kaliszanom z Szalonych nożyczek jako Baśka Markowska.
Premiera: maj 2012- 55 min Scena Kameralna

Małgorzata Kałędkiewicz, Izabela Piątkowska
Pszczółka Majka
na motywach serialu animowanego Pszczółka Maja
Reżyseria, scenariusz Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska Opracowanie muzyczne Patryk Pałaś, Daniel Gwiaździński
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska
Wyobraźcie sobie kolorową łąkę w środku letniego, sennego popołudnia! Wyobraźcie sobie cykanie świerszczy, bzyczenie trzmieli i wesoły śpiew świergotka łąkowego! Poczujcie ciepły podmuch wiatru i zapach najsmaczniejszego miodu w okolicy! Pszczółka Majka i jej przyjaciel Grubcio zapraszają na spotkanie ze światem polnych zwierzątek, z których te mniejsze często potrzebują pomocy i dobrej rady. W pouczających przygodach rezolutnej pszczółki weźmie również udział zmęczony żuczek, muzykalna pajęczyca, najmądrzejsza ze wszystkich pań ślimakowych i drużyna rozbrykanych mrówek.
Premiera: marzec 2010 - 50 min Scena Kameralna

Peter Asmussen
Nikt nie spotyka nikogo
Ingen møder nogen
Przekład Paweł Partyka
Reżyseria, scenografia, kostiumy i opracowanie muzyczne Rudolf Zioło
Reżyseria świateł Piotr Pawlik, Projekcje video Tomasz Wolff, Współpraca scenograficzna Jolanta Pawłowska
Obsada
Izabela Wierzbicka, Grzegorz Gzyl
Dramat Petera Asmussena Nikt nie spotyka nikogo stał się podstawą kameralnego spektaklu, w którym dwoje aktorów wciela się w różne postaci kobiet i mężczyzn, pełnych miłości i tęsknot. Ich spotkania ukazują szereg aspektów związku kobiety i mężczyzny, które czasami są śmieszne i ironiczne, a czasami rozpaczliwe i tragiczne.
Tłumaczenie dotowane przez Statens Kunstraads Litteraturudvalg / duńską Państwową Radę Kultury.
Prawa autorskie reprezentuje Nordiska ApS, Copenhagen a w Polsce Agencja ADIT .
Premiera: 15 marca 2014 Scena Kameralna

Tadek Niejadek
wg Wandy Chotomskiej
Reżyseria i oprawa muzyczna Małgorzata Kałędkiewicz, Kompozycja piosenek Dawid Gwiaździński i Patryk Palaś, Lalki, kostiumy i formy plastyczne Jolanta Pawłowska, Marek Aronowski, Barbara Przybyła, Małgorzata Kałędkiewicz i Jakub Kęszycki
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Małgorzata Kałędkiewicz, Kama Kowalewska, Bożena Remelska
Kochane dzieci!
Odgrzewam w kuchni po kilka razy
rosół z kluskami, marchew i zrazy.
Już przez pomyłkę i kompot grzeję...
- któż nie zna tych problemów? Nie tylko babcia Tadeuszka biedzi się i martwi, gdy wnuczek nie je. A jakież to utrapienie dla samych dzieci. Czy jest na to rada? Oczywiście, znalazła ją Wanda Chotomska, która zna wszystkie zmartwienia babć, dziadków, rodziców i dzieci. Znaleźli ją także twórcy przedstawienia Tadek Niejadek. Ta sceniczna bajka opowiada przewrotną historię o chłopcu, który nie chciał jeść, ciągle psocił i stawał się coraz lżejszy, aż w końcu został porwany przez balonik. Babcia i Dziadek Tadka oraz inni bohaterowie razem z dziećmi na widowni będą szukać sposobu, by sprowadzić Tadka na ziemię. Przy okazji dowiedzą się jak należy się zdrowo odżywiać, dlaczego jest nam potrzebny ruch na świeżym powietrzu, a także nauczą się, jak należy się zachowywać w trudnych sytuacjach życiowych. Będzie to wesoła i kolorowa opowieść, wciągająca do zabawy także publiczność.
Premiera: grudzień 2012 - 45 min Scena Kameralna

Partner medialny: Radio Centrum

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).