Listopad w teatrze
1 paź. 2015 - 09:10 – red. wydania: promocja@rc.fm
Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu
SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ --------->TUTAJ
Juliusz Słowacki
Fantazy
Reżyseria Maciej Podstawny, Dramaturgia Łukasz Zaleski, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Reżyseria ruchu Baśka Gwóźdź, Materiały video Tomasz Ziółkowski
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Anna Kłos- Kleszczewska, Bożena Remelska,
Anna Stela, Dobromir Dymecki, Maciej Grzybowski, Michał Grzybowski, Jan Jurkowski, Michał Wierzbicki, Lech Wierzbowski
Fantazy w Kaliszu to fantazja o latach 90.
Hasło: przemiana.
Powtórz hasło: transformacja.
Czas akcji: 1841 rok.
W tym czasie w Berlinie doktoryzuje się Karol Marks.
Kapitalizm, poddany już krytyce w Europie, na ziemiach polskich jest ledwie rozpoznawany.
Widzimy w Fantazym świadectwo polskiej zaściankowości i zapóźnienia. Postaci z dramatu Słowackiego to ludzie postawieni w czechowowskiej sytuacji, zatrzymani w czasie, żyjący w wielkiej poczekalni Europy.
Kim oni są? Nami?
Nie, nie są nami, ale są nam podobni. Nie są nami, bo są naszymi przodkami.
Patrząc przez pryzmat sztuki Słowackiego można dostrzec podobieństwo między światem schyłkowego romantyzmu lat 40. XIX wieku i wschodzącego postromantyzmu lat 90.
W Polsce zawsze jesteśmy po jakimś wstrząsie, zawsze budujemy na niepewnym gruncie. W świecie Fantazego, tak jak w polskich latach 90., wszystko jest budowane od nowa, bez istotnego fundamentu.
Jest jak po pogrzebie ojca Hamleta, gdzie stare przekształciło się w konwenans, nowe trzeba dopiero tworzyć. Wszyscy ubrani są w żałobną czerń i w takiej atmosferze zaczyna się konstruowanie świata.
Świat dramatu Słowackiego buduje się w architekturze dworu i ogrodu, rozwija się na osi Wschód - Zachód, Sybir - Italia. To dramat ludzi, nie wydarzeń, na pewno nie komedia salonowa. Salon jest tutaj modelem świata, który swoim planem, rzutem widzianym z góry, wyprzedza dramaturgię Czechowa i Różewicza. Przecież nawet się nie da stwierdzić jakie, czarne czy niebieskie, oczy ma Dyjanna?
"Polskie przekleństwo" jest jak koszula Dejaniry, którą z uporem zdzieramy. Jak styl życia i nieudana architektura, którą obrastamy.
Bohaterowie Fantazego postrzegają śmieszność jako śmierć. Tego najbardziej się boją. Że rozdźwięk miedzy ich aspiracjami i pretensjami a rzeczywistym położeniem wyjdzie już wkrótce na jaw. Bohaterowie Fantazego są projektami czegoś lepszego, tak jak projektem jest „polskość". Nowoczesna.
Pytanie, czego potrzeba, by ten projekt mógł się zrealizować?
Premiera: październik 2014 Duża Scena
Ray Cooney
Mayday /Run for Your Wife!/
Przekład Elżbieta Wozniak, Reżyseria Igor Michalski, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski
Zazwyczaj skłonni jesteśmy myśleć, że życie z nami igra, że sprawia nam niespodzianki i stawia w niewygodnych sytuacjach. Ale czy sami nie stwarzamy podstaw dla takich życiowych scenariuszy? Dowodzi tego sztuka angielskiego komediopisarza Raya Cooneya. Precyzyjnie zaplanowanemu życiu jej bohatera, londyńskiego taksówkarza Johna Smitha, grozi kompletna ruina z powodu przypadkowego wydarzenia. Musi on wykazać się dużym sprytem, niezłym refleksem i sporą wyobraźnią, by wybrnąć z pozornie komicznych opresji, w rzeczywistości zapowiadających nieuchronną katastrofę małżeńską, a nawet dwie katastrofy.
Pojawienie się komedii Raya Cooneya na kaliskiej scenie zapowiada, że zostanie tu na dłużej. Od czasu polskiej prapremiery w 1992 roku sztuka ta była w repertuarze ponad dwudziestu polskich teatrów. Na przedstawieniach Mayday wrocławska publiczność wypełnia widownię Teatru Polskiego od osiemnastu lat!
Premiera: kwiecień 2010 - 100 min Duża Scena
Paul Pörtner
Szalone nożyczki /Shear madness/
Przekład Elżbieta Woźniak, Reżyseria i opracowanie muzyczne Marcin Sławiński, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Zbigniew Antoniewicz, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Michał Wierzbicki
Szalone nożyczki to jedna z najpopularniejszych komedii kryminalnych ostatniego dwudziestolecia – w 1997 wpisano ją do światowej księgi rekordów Guinnesa jako najdłużej bez przerwy graną sztukę (niebędącą musicalem) na scenach amerykańskich. Jej atrakcyjność polega na tym, że realizatorzy i wykonawcy zawsze sytuują akcję sztuki „tu" i „teraz", aby widzowie mogli rozpoznawać w przedstawieniu specyfikę swojego miasta, jego instytucje oraz znanych mieszkańców. Czytelność uwarunkowań lokalnych jest ważna dlatego, że publiczność staje się współwykonawcą spektaklu i ma swój udział w rozwiązywaniu kryminalnej zagadki. Ten interaktywny teatr dzięki zaangażowaniu widzów każdego wieczoru ma inny przebieg, dlatego warto obejrzeć Szalone nożyczki kilka razy.
Premiera: styczeń 2009 -120 min ( przerwa ) - Duża Scen
Miasto pustych pianin
Zapraszamy do Miasta Pustych Pianin - krainy całkowicie fantastycznej, w której jednak rozpoznają Państwo znajome elementy.
Miejsce akcji - las, może dżungla, wielka sala koncertowa czy też muzyczna biblioteka. Czas - taki, w którym rynek skolonizował zarówno rozrywkę, jak i sztukę.
Akcja - pełna zwrotów, czasem groźnych i niespodziewanych. W tym Mieście spotkacie Księżniczkę i Rosomaka - dwójkę włóczęgów bez pamięci i tożsamości, dwa uciekające Pianina, które okażą się być dezerterami z konsumpcyjnego społeczeństwa. Spotkacie też trzy inne Pianina, które by uciec odwagi nie mają, grają zatem muzykę podszytą upiornym kompromisem. Będą tam też prorocy - oświecone Muchomory, no i przede wszystkim zła Czarownica ukrywająca się niekiedy pod postacią Białej Wiedźmy, wraz z jej budzącym noise'owy (hałaśliwy) postrach Pianobotem. W tej całkowicie fantastycznej krainie, choć niebezpiecznie, na pewno będzie bajecznie.
Antynuda, autoparodia i przede wszystkim zabawa, która tylko jeśli może to ożywa i w powietrze wysadza wszystko co spetryfikowane - to hasła klucze do tej fantastycznej opowieści muzycznej.
Partytura po wielkim muzycznym archiwum dryfuje jednak z prędkością ponaddźwiękową i w pewnym momencie pytania, które postawicie sobie na początku - o wzajemne relacje i interwencje między kulturą niską a wysoką, o to czy lepiej jest być człowiekiem czy instrumentem, zejdą na plan dalszy, a w ich miejsce pojawią się inne: KIEDY OSTATNI RAZ ŚPIEWAŁEŚ I TAŃCZYŁEŚ?
Reżyseria Lena Frankiewicz, Tekst, konsultacje dramaturgiczne Mateusz Pakuła, Muzyka Kamil Pater, Scenografia Marcin Chlanda, Kostiumy Arek Ślesiński, Ruch
Izabela Chlewińska, Warsztaty wokalne, Barbara Mossor –Wilińska, Asystent reżysera Maja Wachowska, Inspicjent Agnieszka Kasprzak
Obsada
Natasza Aleksandrowitch, Zbigniew Antoniewicz, Agnieszka Dzięcielska, Michał Grzybowski, Dawid Lipiński, Wojciech Masacz, Maja Wachowska, Michał Wierzbicki,
Lech Wierzbowski, Tomasz Ratajczak - akompaniament
Premiera Październik 2015
Duża Scena
SCENA KAMERALNA
Tadek Niejadek
wg Wandy Chotomskiej
Reżyseria i oprawa muzyczna Małgorzata Kałędkiewicz, Kompozycja piosenek Dawid Gwiaździński i Patryk Palaś, Lalki, kostiumy i formy plastyczne Jolanta Pawłowska, Marek Aronowski, Barbara Przybyła, Małgorzata Kałędkiewicz i Jakub Kęszycki
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Małgorzata Kałędkiewicz, Kama Kowalewska, Bożena Remelska
Kochane dzieci!
Odgrzewam w kuchni po kilka razy
rosół z kluskami, marchew i zrazy.
Już przez pomyłkę i kompot grzeję...
- któż nie zna tych problemów? Nie tylko babcia Tadeuszka biedzi się i martwi, gdy wnuczek nie je. A jakież to utrapienie dla samych dzieci. Czy jest na to rada? Oczywiście, znalazła ją Wanda Chotomska, która zna wszystkie zmartwienia babć, dziadków, rodziców i dzieci. Znaleźli ją także twórcy przedstawienia Tadek Niejadek. Ta sceniczna bajka opowiada przewrotną historię o chłopcu, który nie chciał jeść, ciągle psocił i stawał się coraz lżejszy, aż w końcu został porwany przez balonik. Babcia i Dziadek Tadka oraz inni bohaterowie razem z dziećmi na widowni będą szukać sposobu, by sprowadzić Tadka na ziemię. Przy okazji dowiedzą się jak należy się zdrowo odżywiać, dlaczego jest nam potrzebny ruch na świeżym powietrzu, a także nauczą się, jak należy się zachowywać w trudnych sytuacjach życiowych. Będzie to wesoła i kolorowa opowieść, wciągająca do zabawy także publiczność.
Premiera: grudzień 2012 - 45 min Scena Kameralna
Abonament na szczęście
Wieczór piosenek Agnieszki Osieckiej
Śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza
Fortepian Milena Antoniewicz / Tomasz Ratajczak
Gitara, harmonijka Przemysław Burek
Opieka artystyczna Maciej Grzybowski
Abonament na szczęście to koncert, na który składają się utwory Agnieszki Osieckiej.
W programie znajdują się doskonale wszystkim znane piosenki: Szpetni czterdziestoletni, Widzisz mała, Wariatka tańczy czy Uciekaj moje serce z repertuaru Seweryna Krajewskiego, motyw przewodni popularnego serialu Jan Serce.
Utwory Osieckiej śpiewała cała Polska, czasem nie wiedząc, że to właśnie ona jest autorką tekstu. W Teatrze Bogusławskiego piosenki Osieckiej śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza, doskonale znana kaliszanom z Szalonych nożyczek jako Baśka Markowska.
Premiera: maj 2012- 55 min Scena Kameralna
Małgorzata Kałędkiewicz, Izabela Piątkowska
Pszczółka Majka
na motywach serialu animowanego Pszczółka Maja
Reżyseria, scenariusz Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska Opracowanie muzyczne Patryk Pałaś, Daniel Gwiaździński
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska
Wyobraźcie sobie kolorową łąkę w środku letniego, sennego popołudnia! Wyobraźcie sobie cykanie świerszczy, bzyczenie trzmieli i wesoły śpiew świergotka łąkowego! Poczujcie ciepły podmuch wiatru i zapach najsmaczniejszego miodu w okolicy! Pszczółka Majka i jej przyjaciel Grubcio zapraszają na spotkanie ze światem polnych zwierzątek, z których te mniejsze często potrzebują pomocy i dobrej rady. W pouczających przygodach rezolutnej pszczółki weźmie również udział zmęczony żuczek, muzykalna pajęczyca, najmądrzejsza ze wszystkich pań ślimakowych i drużyna rozbrykanych mrówek.
Premiera: marzec 2010 - 50 min Scena Kameralna
NIEBOskłon / SCENA MALARNIA /
Reżyseria, koncepcja: Alicja Morawska-Rubczak, Scenografia:Barbara Małecka, Muzyka: Wojciech Morawski
Obsada:
Małgorzata Kałędkiewicz, Ewa Kibler
Pochylmy się nad niebem i zanurkujmy w chmurach! Wyruszmy wspólnie w podróż do powietrznego świata, w którym każdy poczuje się lekko i bezpiecznie. Odkryjcie razem z nami to, co znajduje się po drugiej stronie tęczy, poczujcie dotyk słońca, pogłaszczcie mięciutkiego cumulusa, posłuchajcie jak dźwięczy delikatny deszczyk. To najbardziej zachmurzone przedstawienie dostarczy wszystkim wiele radości i niespodzianek. Wspólne odkrywanie tajemnicy podniebnej podróży, to świetna okazja na spędzenie pięknego i kreatywnego czasu wspólnie z dzieckiem.
Przedstawienie NIEBOskłon powstało specjalnie z myślą o najnajmłodszych widzach teatralnych, czyli dzieciach w wieku od kilku miesięcy do trzech lat i jest nie tylko dostosowane do ich możliwości percepcyjnych, ale również pragnie stymulować ich wyobraźnię, rozwijać kreatywność i pobudzać do działania.
NIEBOskłon to spektakl realizowany przez pasjonatów i twórców niezwykle wrażliwych na tak małych odbiorców. Autorzy spektaklu, specjalizujący się w twórczości dla dzieci do 3 roku życia, chcą sprostać ich wymaganiom i potrzebom oraz wierzą, że teatr dla niemowląt to fascynujący obszar sztuki współczesnej i prawdziwe wyzwanie artystyczne.
Premiera: luty 2015 – Scena Malarnia
Czarodziejskie sztuczki (wg Stoliczku, nakryj się! W. i J. Grimm)
Adaptacja sceniczna Dariusz Sosiński, Kostiumy Ewa Kibler, Muzyka Marcin "Sosna" Sosiński, Oprawa, nagranie i fx Studio "Sonda"
Obsada: Dariusz Sosiński, Lech Wierzbowski, Ewa Kibler
....Kiedy w piękne słoneczne południe powracający do domu pan Janek ujrzał gospodę "Pod kogutem", zapragnął odpocząć chwilkę przed dalszą drogą. Wtedy źli gospodarze w chytry sposób przywłaszczają sobie czarodziejskie sztuczki, jakie otrzymał pan Janek za swoja ciężką pracę od starego dziadka z siwą brodą. W końcu jednak zło zostaje ukarane, a sprawiedliwość zwycięża! Jest to bardzo pouczająca opowieść według bajki Stoliczku, nakryj się! Wilhelma i Jakuba Grimm dla widzów od 3 do 103 lat.
Czas trwania spektaklu 45 min. Scena Kameralna
Agnieszka Jakimiak
Klęski w dziejach miasta
Reżyseria Weronika Szczawińska, Tekst i dramaturgia Agnieszka Jakimiak, Kostiumy i aranżacja przestrzeni Dagny Szwed, Muzyka: Krzysztof Kaliski, Projektowanie dźwięku Maciej Szymborski, Instrumenty Krzysztof Kaliski, Maciej Szymborski, Autor zdjęć Bartek Warzecha, Inspicjent Agnieszka Kasprzak, Asystent reżyserki Jacek Jackowicz
Obsada:
Natasza Aleksandrowitch (gościnnie), Jacek Jackowicz, Ewa Kibler, Kama Kowalewska, Marcin Trzęsowski, Izabela Wierzbicka
Klęski w dziejach miasta to wyprawa w głąb katastrofy - a raczej czterech katastrof. To muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jednym miastem. Nowy spektakl Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego, inspirowany m.in. Niewidzialnymi miastami Italo Calvino, jest próbą poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera nieznany kształt. To sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk - teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni. Pośród katastrof, plag i epidemii autorki i autorzy spektaklu poszukują historycznych fundamentów teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby być.
Premiera Kwiecień 2015 – Scena Kameralna
Partner medialny: Radio Centrum
Autor:
Personalia
- promocja@rc.fm
Nazwisko:
Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).