"Wieczór argentyński" z Chango Spasiukiem


Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu zaprasza w piątek, 6 marca o godz.18- tej na koncert
„Chamame - Gaucho Walzer" argentyńskiego mistrza akordeonu Chango Spasiuka z zespołem. Chango Spasiuk to jeden z najważniejszych przedstawicieli nowej argentyńskiej muzyki folkowej. Podstawą jego twórczości jest chamamé, tradycyjna muzyka jego ojczyzny, północno-argentyńskiego regionu Misiones.
Skład zespołu :
Chango Spasiuk - akordeon
Sebastian Villalba - gitara, śpiew
Victor Renaudeau - skrzypce
Benjamin Villalaba - gitara, inst. perkusyjne
Bilety do nabycia w kasie Centrum ul. Łazienna 6 tel. 0(62) 75 62 552
Cena : 50 zł.

Koncert Chango Spasiuka poprzedzi "Wieczór argentyński" w Centrum, który rozpocznie się o godz. 16-tej w sali Studio. W programie :
- „Pejzaże Argentyny” – projekcja DVD
- "Ikony Argentyny” – Hugo Kowalczuk (Argentyna) w pogadance o Che Guevarze, Evicie Peron, Diego Maradonie i Carlosie Gardel, a także
- Tango argentino – pokaz tańca
- Degustacja empanadas (tradycyjna potrawa argentyńska) – dzięki uprzejmości Joli i Tadeusza Sady – ART CAFE
- Degustacja Yerba Mate – dzięki uprzejmości herbaciarni „CHIMERA” Pani Grażyny Goździewicz - /Wstęp wolny/
Finałem "Wieczoru argentyńskiego" w Centrum będzie o godz. 20.30, seans filmowy w Kinie Centrum, obrazu „Cafe do los
Maestros” – to film prod. Argentyna/Brazylia/USA/W.Brytania
Wiecznie żywe legendy tanga argentyńskiego w dokumencie porównywanym z "Buena Vista Social Club". "Cafe de los maestros" to epopeja muzyczna, zawierająca najwspanialsze tanga z lat 40-tych i 50-tych minionego stulecia.
Bilety: 15,- normalny, 14,- ulgowy

Partner medialny : Radio Centrum - muzyka, którą lubisz !

Chamamé istnieje już od ponad 200 lat. Jest to dzika, zmienna i archaiczna forma tradycyjnej muzyki, produkt wielonarodowej i wielorasowej mieszanki jaką stanowi ludność tego tropikalnego regionu, leżącego przy granicy z Brazylią: Oprócz rdzennych mieszkańców Guaraní i potomków afrykańskich niewolników tutejszą społeczność tworzą także Niemcy, Szwajcarzy, Polacy, Rosjanie i Ukraińcy, którzy w 19 i 20 wieku przywędrowali na te urodzajne ziemie, położone między rzekami Paraná i Uruguai. W ich skromnych bagażach znajdował się często akordeon, skrzypce lub gitara. Ich melodie i tańce wymieszały się z harmonijnymi melodiami Indian i z afrykańskim taktem na sześć ósmych. Wkrótce chamamé należało już do dnia codziennego. „Komponujemy chamamé tak jakby to był rytm brazylijski - radośnie, tanecznie i jednocześnie z nutą nadającą się do bardziej intymnych momentów życia."
Częścią tej nieporównywalnej mieszanki kulturowych odrębności byli i są także ukraińscy przodkowie Chango Spasiuka.
Zapalonemu akordeoniście i kompozytorowi Chango Spasiukowi udało się przekształcić chamamé - do tej pory znany tylko znawcom ludowy styl argentyński - w wysoko rozwiniętą formę sztuki. Jego wpływ na chamamé jest przeto porównywalny z wpływem jego krajana - Astora Piazzolli, który niegdyś połączył tango z jazzem i elementami klasycznymi i dzięki temu na nowo je ożywił.
Przy tworzeniu swojej muzyki Spasiuk bardzo lubi eksperymentować: ludowe polki, mocne
ranchera, wesołe schotis i szybkie rasguidos dobles. Tylko kiedy wrzucimy je do jednego garnka razem z tango robi się dość ciężko: „Ludzie z Europy kojarzą Argentynę z tangiem. Niewielu jednak wie, że tango słucha się jedynie w Buenos Aires, w pozostałej części Argentyny ludzi poruszają przeważnie dwa rodzaje muzyki folkowej: chamamé i chacarera - to jest muzyka, jaką często śpiewa Mercedes Sosa."
Lata życia, które ukształtowały go, Chango Spasiuk spędził w muzycznie stymulującej atmosferze warsztatu stolarskiego swojego grającego na skrzypcach ojca Lucasa i swojego śpiewającego wujka Marcosa. Śpiewające duety w otwartych na wszystkie strony halach tanecznych z podłogą z czerwonej ubitej ziemi, nieubłagany subtropikalny klimat, dżungla ze swoimi szerokimi rzekami i plantacje herbaty, na których niestrudzeni „tareferos" maczetami i motykami zbierali żniwa z Yerba Mate - oto świat, który do dzisiaj leży u podstaw fascynującej muzyki Chango i który wypełnia ją magią.
Z dziełami Chango nierozłącznie powiązane są wspomnienia o uroczystościach i ludowych polkach, w których bierze udział cała rodzina i które są tak typowe dla prowincji Misiones.
Dlatego właśnie ludowy chamamé ujawnia największą interpretacyjną i kreacyjną wirtuozerię Spasiuka. Dzięki temu uznaje się go za bezpośredniego następcę takich znanych mistrzów stylu chamamé jak Cocomarola, Abitbol, Montiel, Martínez Riera i innych. Z doskonałą otwartością i zupełnie bez lęku przed dotknięciem Chango Spasiuk kreuje bogatą mieszankę współczesnych i tradycyjnych brzmień, w której odnajdziemy takie regionalne style i rytmy jak schotis, polki, ranchera i rasguidos dobles.
„Mistrz chamamé" komponował muzykę filmową, grał z kolegami z obszarów rocka, jazzu, folku i klasyki a swoje utwory aranżował nawet dla jednej z najważniejszych orkiestr kameralnych Argentyny - gra zarówno z tradycyjnie zakorzenionymi jak i z najbardziej awangardowymi przedstawicielami najróżniejszych scen muzycznych.
Mimo swojego młodego jeszcze wieku Chango ma już za sobą ponad 20-letnią karierę. Zaczynał na lokalnych festiwalach tanecznych i po swoim występie na największym festiwalu folkowym w Argentynie zaczął swoje tourne po całym kraju. Mimo wielu zmian, jakie dokonały się w tych latach w jego muzyce, pozostała ona nadal wierna swoim korzeniom: czerwonoziemistej krainie na północnym wschodzie Argentyny.


Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).